Kogo dotyczy obowiązek wymiany kasy fiskalnej na kasę fiskalną online?

Kogo dotyczy obowiązek wymiany kasy fiskalnej na kasę fiskalną online

Nowelizacja ustawy o VAT podzieliła podatników na cztery grupy, które zostały zobowiązane ustawą do wymiany kasy fiskalnej używanej obecnie na kasę fiskalną online. Zgodnie z art. 145b ust. 1 ustawy o VAT przedsiębiorcy mogą ewidencjonować sprzedaż na kasach fiskalnych, które używali do tej pory do dnia:

• 31 grudnia 2019 roku – w zakresie wykonywania usług:
    • wymiany, bieżnikowania, zakładania, regenerowania opon,
    • naprawy opon lub kół pojazdów silnikowych i motorowerów oraz naprawy tych pojazdów,
    • sprzedaży oleju napędowego, benzyny silnikowej oraz gazu do napędów silników spalinowych.
  • 30 czerwca 2020 roku – w zakresie wykonywania usług:
    • wyżywienia świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne,
    • krótkotrwałego zakwaterowania,
    • sprzedaży brykietu, węgla i podobnych paliw stałych z węgla oraz materiałów przeznaczonych do celów opałowych w tym węgla brunatnego, półkoksu i koksu.
  • 31 grudnia 2020 roku – w zakresie wykonywania usług:
    • fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
    • prawniczych,
    • w zakresie opieki medycznej- dotyczy lekarzy i lekarzy dentystów,
    • budowlanych,
    • związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.
  • 31 grudnia 2022 roku – obowiązek wymiany dotychczasowych kas rejestrujących na kasę fiskalną online będzie dotyczył pozostałych podatników.

Ulga na zakup kasy fiskalnej

W związku z tym, że obecnie na rynku mamy w sprzedaży kasy fiskalne z elektronicznym zapisem kopii oraz kasy fiskalne online przedsiębiorca, który planuje po raz pierwszy zakupić kasę fiskalną powinien zastanowić się którą kasę wybrać. Warto tutaj zwrócić uwagę na to, że na zakup pierwszej kasy fiskalnej przysługuje ulga pod warunkiem, że została zakupiona kasa fiskalna online. Na zakup kasy fiskalnej z elektronicznym zapisem nie przysługuje ulga.

Dokonując zakupu kasy fiskalnej online podatnicy mogą skorzystać z ulgi w wysokości 90% ceny jej zakupu netto, nie więcej niż 700 zł jeżeli zakup kasy fiskalnej online nastąpił przed upływem 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji. Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, ulga na zakup kasy fiskalnej online przysługuje podatnikom którzy:

• znajdują się w wyżej wymienionych czterech grupach przedsiębiorców i rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej w obowiązującym terminie,
  • przed zakupem kasy fiskalnej online nie korzystali z kas fiskalnych z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii.

Pomoc w rozliczeniu kasy fiskalnej

Nasze biuro rachunkowe istnieje nieprzerwanie od 2001 roku. W tym czasie pomogliśmy wielu naszym Klientom zarówno wyjaśnić zależności dotyczące zakupu kasy fiskalnej i skorzystania z przysługujących ulg, jak i na bieżąco rozliczać sprzedaż z ich kas fiskalnych. Posiadamy niezbędną wiedzę i doświadczenie. W razie chęci skorzystania z naszych usług doradczych i księgowych serdecznie zapraszamy do kontaktu: